Alfabetisering: de eerste stap naar armoedebestrijding !
Eén op de zeven mensen in de wereld kan niet lezen of schrijven. Toch is leren lezen en schrijven essentieel om de wereld te begrijpen en actief deel te nemen aan sociale, culturele en politieke activiteiten.
Ondanks de inspanningen van de Verenigde Naties sinds de jaren 2000 om lager onderwijs gratis toegankelijk te maken voor iedereen, blijft voortijdig schoolverlaten een belangrijke uitdaging. De redenen hiervoor zijn divers: gebrek aan perspectief, de noodzaak om te overleven en de indirecte kosten van onderwijs, zoals leermaterialen, kleding, schoenen en de afstand naar school, zijn factoren die het vroegtijdig verlaten van school aanmoedigen.
Toch blijft er hoop dankzij initiatieven zoals onze Werelddorpen. Het vooruitzicht om deel uit te maken van onze Werelddorpen motiveert veel kinderen om door te zetten en hun basisonderwijs af te maken.
In onze Werelddorpen krijgt elke leerling algemeen secundair onderwijs en een beroepsopleiding die is afgestemd op de economische en regionale behoeften. Bovendien ontdekken onze leerlingen ook speel- en vrijetijdsactiviteiten die essentieel zijn voor hun neurologische ontwikkeling, zoals sport, beeldende kunst, muziek en lezen.
Ze leren ook hygiëneregels en de gebruiken van de middenklasse, wat essentieel is voor hun integratie in de arbeidswereld.
Al deze sociale en academische verworvenheden bereiden onze leerlingen voor op het vinden van een stabiele baan, waardoor ze op termijn de schoolkosten van hun jongere broers en zussen en van kinderen in hun leefomgeving kunnen financieren. Als gevolg daarvan betekent de scholing van één kind in onze Werelddorpen gemiddeld dat zes kinderen niet langer hoeven te kiezen tussen school en overleven.
In de afgelopen 50 jaar hebben meer dan 167.000 kinderen onze Werelddorpen in de Filippijnen, Mexico, Guatemala, Honduras, Brazilië en Tanzania als gediplomeerden verlaten. Dit vertegenwoordigt meer dan een miljoen indirecte begunstigden wiens levens zijn getransformeerd door onderwijs.
Tot slot is het van cruciaal belang om te erkennen dat een kind dat niet beschikt over onderwijs en evenwichtige voeding zijn kansen op succes in de toekomst ernstig ziet afnemen. Onderwijs vormt het fundament waarop de opkomst van de minder bevoorrechten naar een beter leven rust. Door te investeren in alfabetisering en initiatieven zoals onze Werelddorpen hebben we de kans om de armoedecyclus te doorbreken en deze kinderen een veelbelovende toekomst te bieden. Ieder van ons kan bijdragen aan deze verandering, en samen kunnen we het verschil maken voor miljoenen levens over de hele wereld.